ALGEMENE VOORWAARDEN
- Waarvoor dienen deze algemene voorwaarden?
1.1. Op onze dienstverlening is een aantal afspraken van toepassing
dat voor iedereen geldt. Bijvoorbeeld op het gebied van
aansprakelijkheid of betaling voor onze diensten. In deze
algemene voorwaarden leggen wij die afspraken vast. - Wie zijn wij?
2.1. Juffrouw Polis gevestigd te Dronten, Baksteen 37, 8253 LA.
Postadres: Postbus 41, 1000 AA Amsterdam. - Wat betekenen de in deze voorwaarden gebruikte termen?
3.1. De volgende begrippen komen vaker in de voorwaarden voor. Daarom
leggen wij deze graag even uit.
− U: diegene aan wie wij een offerte hebben verstrekt, een aanbieding hebben
gedaan of met wie wij een overeenkomst hebben gesloten.
− Wij: ons kantoor en individuele medewerkers (ook wanneer die niet meer
voor ons werkzaam zijn), en ook onze bestuurders en/of vennoten.
− Onze dienstverlening: de werkzaamheden die wij ten behoeve van u
verrichten.
− Opdracht: de door u aan ons verstrekte opdracht om te adviseren over of te
bemiddelen bij het afsluiten van een financieel product.
− Financieel product: een hypotheek, verzekering, betaal-, beleggings- of
spaarrekening of krediet waarover wij zullen adviseren en/of bij het afsluiten
waarvan wij zullen bemiddelen.
− Financiële instelling: de aanbieder van een financieel product.
− Schriftelijk: mag ook per e-mail. - Wanneer gelden deze algemene voorwaarden?
4.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op al onze diensten en
op elke door u aan ons verstrekte opdracht.
4.2. Wijkt de inhoud van schriftelijk tussen u en ons gemaakte afspraken af
van hetgeen in deze algemene voorwaarden is bepaald? Dan gaat het bepaalde
in de schriftelijk gemaakte afspraken voor.
4.3. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn,
wordt alleen de betreffende bepaling van toepassing uitgesloten. In dat geval
blijven alle overige bepalingen onverkort gelden. De nietige bepaling zal dan
worden vervangen door een geldige bepaling die zo veel mogelijk aansluit bij
het doel en de strekking van de nietige bepaling.
4.4. Eventuele algemene voorwaarden waar u naar verwijst bij het sluiten van
een overeenkomst met ons zijn niet van toepassing, tenzij wij deze schriftelijk
en zonder voorbehoud hebben aanvaard. - Algemene afspraken over de opdracht
5.1. Een overeenkomst tussen u en ons komt tot stand, zodra wij deze
schriftelijk hebben bevestigd. Of zodra wij zijn begonnen met het uitvoeren
daarvan. Wij mogen een opdracht die u aan ons verstrekt altijd zonder opgave
van redenen weigeren.
5.2. Elke opdracht die u aan ons verstrekt komt na aanvaarding uitsluitend tot
stand met ons kantoor en wordt door ons kantoor uitgevoerd. Ook als het uw
bedoeling is dat de opdracht door een bepaalde bij ons werkzame persoon zal
worden uitgevoerd.
5.3. Elke aan ons verstrekte opdracht leidt uitsluitend tot een
inspanningsverplichting van ons, niet tot een resultaatsverplichting. Behalve
wanneer dat blijkt uit de aard van de verstrekte opdracht, of tenzij wij
schriftelijk iets anders overeenkomen.
5.4. Door ons opgegeven termijnen voor het uitvoeren van een opdracht zijn
bedoeld als richtlijn en niet als fatale termijn. Tenzij wij dat schriftelijk met u
overeenkomen. - Wij kunnen derden inschakelen
6.1. Als dat nodig is, mogen wij bij de uitvoering van de aan ons verstrekte
opdracht gebruik maken van derden. Als daaraan kosten verbonden zijn, zullen
wij deze kosten aan u doorbelasten indien wij dat vooraf met u zijn
overeengekomen.
6.2. Voor zover wij bij de uitvoering van de aan ons verstrekte opdracht
gebruik moeten maken van adviezen van externe adviseurs (zoals
accountants, advocaten of fiscalisten), zullen wij zoveel mogelijk vooraf
overleg met u plegen. Natuurlijk nemen wij bij de selectie van de
betreffende adviseur de nodige zorgvuldigheid in acht. Wij zijn niet
aansprakelijk voor (toerekenbare) tekortkomingen van deze externe adviseurs. - Waarmee moet u rekening houden bij aanbiedingen, offertes en
adviezen?
7.1. Als wij u namens een financiële instelling aanbiedingen of offertes sturen,
dan zijn die aanbiedingen vrijblijvend en onder voorbehoud van acceptatie
door de betreffende financiële instelling. Behalve wanneer dat uitdrukkelijk
anders uit die stukken blijkt.
7.2. U kunt geen rechten ontlenen aan voorlopige berekeningen die wij hebben
gemaakt met betrekking tot de kosten van een financieel product en de
eventuele doorwerking daarvan in uw maandlasten. U dient deze voorlopige
berekeningen als indicatief te beschouwen. De voorlopige berekeningen
kunnen onderhevig zijn aan tussentijdse rente- en premiewijzigingen. Wij
kunnen u pas een definitieve berekening geven, wanneer een financiële
instelling een offerte heeft uitgebracht die door u is geaccepteerd.
7.3. U kunt geen rechten ontlenen aan door ons verstrekte prognoses ten
aanzien van de mogelijk te behalen resultaten van financiële producten met
een beleggings- en/of investeringscomponent. Deze prognoses vormen slechts
een indicatie. Wij staan niet in voor de juistheid van prognoses die door de
financiële instelling bij dergelijke producten worden verstrekt. - Welke afspraken gelden er voor onze communicatie met u?
8.1. Stuurt u ons een e-mail? Dan mag u er pas op vertrouwen dat dit bericht
ons heeft bereikt wanneer wij u een bevestiging van de ontvangst sturen.
8.2. Soms verstrekken wij algemene informatie. Bijvoorbeeld op onze
internetsite. Of op uw verzoek. Deze informatie is vrijblijvend en kan nooit
beschouwd worden als een door ons gegeven advies in het kader van een aan
ons verstrekte opdracht. Dat is alleen anders wanneer wij u expliciet laten
weten dat het om een op u toegespitst advies gaat.
8.3. Wij gebruiken voor onze communicatie met u de door u opgegeven
contactgegevens. Indien deze contactgegevens veranderen moet u dat
schriftelijk aan ons doorgeven. Pas daarna gebruiken wij die nieuwe gegevens. - Wat mag u van ons verwachten?
9.1. Wij verrichten onze dienstverlening naar beste vermogen, zoals van een
zorgvuldig handelende beroepsbeoefenaar verwacht mag worden, en houden
daarbij steeds ook rekening met uw belangen. Dat is onze zorgplicht.
9.2. Zolang de opdracht voortduurt zullen wij u tijdens de looptijd van uw
financieel product periodiek informeren over wijzigingen in wet- of regelgeving,
het financieel product of anderszins. - Wat mogen wij van u verwachten?
10.1. U moet ons voorzien van alle informatie die wij aan u vragen. Verder
moet u ook zelf informatie aan ons doorgeven die relevant kan zijn voor een
goede uitvoering van de aan ons verstrekte opdracht. U moet ons direct op de
hoogte stellen wanneer er in uw persoonlijke situatie iets verandert. Denk
daarbij aan veranderingen in uw gezinssituatie, uw woonsituatie, of uw
inkomenspositie. En denk daarbij ook aan wijziging van bankrelatie, grote
aankopen en beëindiging of wijziging van elders lopende verzekeringen. U bent
zelf volledig verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van alle door u
aan ons verschafte informatie.
10.2. Wij kunnen alleen maar voldoen aan de zorgplicht die wij ten aanzien
van u hebben, indien u uw informatieverplichting strikt naleeft. Doet u dat niet,
dan mogen wij overgaan tot opschorting van de uitvoering van de opdracht.
10.3. Het kan voorkomen dat wij u namens een financiële instelling een nota
sturen voor renten of premies voor een financieel product. U bent zelf
verantwoordelijk voor de tijdige betaling daarvan. U dient zich te realiseren dat
het niet, of niet tijdig, betalen van een dergelijke nota grote gevolgen kan
hebben. Mogelijk bieden uw verzekeringen dan geen dekking meer. En bij een
nota voor hypotheekrente kan het zelfs leiden tot executoriale verkoop
van de betreffende woning. - Afspraken over ons honorarium en de betaling daarvan
11.1. Wij kennen verschillende vormen van dienstverlening. En wij kunnen
daarvoor op verschillende manieren beloond worden. Bij aanvang van de
opdracht leggen wij de omvang van onze dienstverlening en de wijze van
beloning schriftelijk met u vast. Onze beloning kan bestaan uit:
− Uurtarief
Wij brengen dan maandelijks de kosten in rekening voor de tijd die wij hebben
besteed aan werkzaamheden ten behoeve van u.
− Abonnement
Wij rekenen een maandelijks vast bedrag voor onze dienstverlening aan u,
ongeacht de werkelijke tijd die wij daaraan hebben besteed.
− Vast tarief
Wij spreken met u vooraf een vast bedrag voor bepaalde dienstverlening af,
ongeacht de werkelijke tijd die wij daaraan hebben besteed.
− Provisie
Voor onze dienstverlening ontvangen wij een vergoeding van de financiële
instelling die uw financieel product aanbiedt. Op uw verzoek zullen wij inzage
in deze vergoeding geven.
11.2. Wij berekenen wijzigingen in van overheidswege opgelegde belastingen
en/of heffingen altijd aan u door. Indien schriftelijk met u overeengekomen zijn
wij gerechtigd onze tarieven jaarlijks te verhogen (indexeren). Wij baseren ons
daarbij op het Consumentenprijsindexcijfer (“CPI”) van het Centraal Bureau
voor de Statistiek.
11.3. U dient onze facturen te betalen binnen dagen
na de factuurdatum op de door ons voorgeschreven wijze. Tenzij wij schriftelijk
met u andere afspraken maken.
11.4. Betaalt u de door ons in rekening gebrachte bedragen niet binnen de
overeengekomen termijn? Dan moet u daarover wettelijke rente betalen,
zonder dat daarvoor een voorafgaande ingebrekestelling nodig is. Betaalt u ook
na onze aanmaning niet? Dan kunnen wij de incassering van onze vordering uit
handen geven. U moet dan ook buitengerechtelijke incassokosten betalen.
11.5. Betalingen die u doet brengen wij steeds eerst in mindering op alle
verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het
langst openstaan. Zelfs als u bij uw betaling laat weten dat die betaling
betrekking heeft op een latere factuur.11.6. Indien uw kredietwaardigheid
daartoe naar ons oordeel aanleiding geeft, mogen wij u vragen om ons
voldoende zekerheid te geven dat u uw betalingsverplichtingen kunt
nakomen. Zolang u die zekerheid nog niet heeft verschaft, mogen wij onze
dienstverlening opschorten.
11.7. Indien u de opdracht tussentijds beëindigt dan kunnen wij, bij een
betaling tegen een vast tarief, naar redelijkheid kosten in rekening brengen,
indien wij daadwerkelijk werkzaamheden hebben verricht. Dat laatste zullen
wij dan aantonen. - Afspraken over onze aansprakelijkheid
12.1. Wij behandelen uw opdracht natuurlijk met de grootst mogelijke
aandacht en zorg. Mochten wij toch onverhoopt een fout maken, dan geldt het
volgende. De aansprakelijkheid van ons is beperkt. Wij zijn ten hoogste
aansprakelijk tot het bedrag dat in het desbetreffende geval op grond van de
door ons afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd,
vermeerderd met het eigen risico. Op uw verzoek verstrekken wij aan u nadere
informatie over onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
12.2. In het geval onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering in een specifiek
geval geen dekking verleent, is onze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal
het totale honorarium dat wij u voor de betreffende opdracht in rekening
gebracht hebben en u aan ons heeft betaald. Wanneer wij u geen honorarium
voor onze dienstverlening in rekening hebben gebracht, is onze
aansprakelijkheid beperkt tot de jaarpremie van het financiële product
waar uw aanspraak betrekking op heeft.
12.3. Wij voeren de verstrekte opdracht uitsluitend ten behoeve van u uit.
Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden voor u geen
rechten ontlenen.
12.4. Wij zijn nooit aansprakelijk voor schade van u of van derden:
− als gevolg van onjuiste, onvolledige of te laat door u verstrekte informatie;
− die voortvloeit uit fouten in door ons gebruikte software, tenzij wij de schade
op de leverancier van de software kunnen verhalen;
− die voortvloeit uit de omstandigheid dat u bedragen die door de financiële
instelling aan u in rekening zijn gebracht niet tijdig heeft voldaan;
− die het gevolg is van de omstandigheid dat een door u overeengekomen
financieringsvoorbehoud is verstreken;
− die veroorzaakt wordt doordat de financiële instelling niet op tijd voor het
passeren van de hypotheekakte de benodigde stukken gereed heeft, of niet op
tijd de geldmiddelen bij de notaris in depot heeft staan.
12.5. Ondanks het bepaalde in dit artikel blijven wij aansprakelijk voor schade
die veroorzaakt is door onze opzet of bewuste roekeloosheid. - Wat moet u doen als u een klacht heeft?
13.1. Wij hebben een interne klachtenprocedure. U moet uw klacht schriftelijk
aan ons voorleggen. Wij proberen met u tot een goede oplossing van uw klacht
te komen.
13.2. Wij zijn aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening
(Kifid) onder nummer 300.018618. Kunnen wij uw klacht niet tot tevredenheid
oplossen, dan kunt u de klacht voor bindend advies voorleggen aan het Kifid.
Maar natuurlijk ook aan de burgerlijke rechter.
13.3. Wij spreken met u af dat wij ons zullen houden aan een door de
Geschillencommissie Financiële Dienstverlening te geven bindend advies. Het
staat u natuurlijk altijd vrij om uw klacht of geschil aan een rechter voor te
leggen. - Binnen welke termijn moet u klagen?
14.1. Heeft u een klacht met betrekking tot door ons verrichte
werkzaamheden? Of over de hoogte van de door ons in rekening gebrachte
bedragen? Dan moet u dat schriftelijk doen binnen één jaar nadat u de
stukken, informatie of factuur waarop uw klacht betrekking heeft, heeft
ontvangen. Of nadat u redelijkerwijze op de hoogte had kunnen zijn van de
door u geconstateerde tekortkoming. Na die termijn vervalt uw recht om ons
aan te spreken.
14.2. Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden die u heeft in verband
met door ons verrichte werkzaamheden, vervallen in ieder geval vijf jaar na
het moment waarop u bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het
bestaan van deze rechten en bevoegdheden. - Bescherming van uw persoonsgegevens
15.1. Wij gaan zorgvuldig om met alle persoonsgegevens die u aan ons
verstrekt. Deze gegevens gebruiken wij niet voor andere doeleinden dan om
uw opdracht uit te voeren. Of om u algemene brochures of nieuwsbrieven te
versturen. Wij verstrekken uw gegevens nooit aan derden. Behalve als dit
nodig is voor het aanvragen of onderhouden van uw financieel
product of wanneer het op grond van de wet of openbare orde verplicht is om
uw gegevens aan een daartoe aangewezen instantie te verstrekken.
15.2. Heeft u er bezwaar tegen dat wij uw persoonsgegevens in een
mailinglijst opnemen? Laat ons dat dan schriftelijk weten. Wij verwijderen in
dat geval direct uw gegevens uit het betreffende bestand. - Wij kunnen deze voorwaarden wijzigen
16.1. Wij hebben de mogelijkheid om de inhoud van deze algemene
voorwaarden eenzijdig te wijzigen. In het geval wij tot wijziging overgaan,
laten wij u dat weten en sturen wij u de aangepaste algemene voorwaarden. U
mag binnen 30 dagen na de datum waarop u in kennis bent gesteld van de
betreffende wijzigingen bezwaar maken tegen de toepasselijkheid van de
aangepaste voorwaarden. Wij zullen dan met u in overleg treden over de
inhoud van de van toepassing zijnde algemene voorwaarden. Wanneer u geen
bezwaar maakt tegen de gewijzigde inhoud van de algemene voorwaarden,
dan gelden deze vanaf de door ons genoemde datum.